Organizacja codzienności w notesie — bullet journal

Notes i długopis. Tyle jest potrzebne, żeby zapanować nad tym, co było, jest i będzie. Co to jest bullet journaling? Jak się za to zabrać? Co to daje? Zastanawiasz się, czy nie jest lepiej po prostu wykorzystać kolejną aplikację w Twoim smartphonie? Przecież masz dużo tych kolorowych karteczek, które przyczepiasz w różnych miejscach… Po co Ci jeszcze notes? Kolejny kalendarz, który uzupełniasz tylko przez pierwsze parę dni stycznia… 

Bullet journal, czyli co? To metoda planowania stworzona przez Rydera Carolla — projektanta produktów cyfrowych z Nowego Jorku. Nazwa wzięła się od bullets – kropek, znaczników, które przyporządkowujemy różnym zadaniom w naszym dzienniku (journal). Prostotę i geniusz tej metody najlepiej wyjaśnia autor w swoim wideo: 

Jakie są korzyści z bullet journalingu?

  • sam dopasowujesz notes do swoich potrzeb
  • jest łatwy do prowadzenia
  • pomaga planować i śledzić realizację długo oraz krótkoterminowych celów
  • świetny do zapisywania codziennych list zadań 
  • pozwala monitorować nawyki
  • wszystkie notatki, listy i terminy są zebrane w jednym miejscu

Pozostałe korzyści z robienia odręcznych notatek takie jak: zwiększona aktywność mózgu, a przez to kreatywność i lepsza pamięć, obniżenie stresu, większa świadomość i inne przedstawiłam we wpisie — Długopis kontra klawiatura

Jak zacząć?

Wystarczy zwykły notatnik i ulubiony długopis. Może to być gładki notes, może być w kropki (jak na wideo), może być w kratkę i linię. Ja najbardziej lubię wersję kropkowaną w rozmiarze A5 firmy Leuchtturm1917. Popularne są też notesy marki Moleskin czy Rhodia, ale to tak naprawdę nie ma większego znaczenia, jaki notes wybierzesz. Znaczenie ma to, czy go polubisz i czy będzie dla Ciebie użyteczny. Dlatego, ważne jest żebyś na początku, zastanowił się do czego on ma Tobie służyć? Co chcesz sobie dzięki niemu ułatwić? Jaki jest cel Twojego journalingu? 

Dopiero gdy odpowiesz sobie na te pytania, zabierz się za wyznaczanie w swoim notesie takich podstawowych części jak: spis treści, plan roku (semestru lub kwartału), plan miesiąca, plan poszczególnych dni w tygodniu oraz miejsce na kolekcje. Jeśli Twój notes nie ma numerowanych stron, to warto ponumerować je samemu. Przydatne są też tasiemki do zaznaczania miejsca, w którym aktualnie jesteś (większość notesów takie ma). 

Jak planować?

Warto zacząć od planów długoterminowych — co chcesz osiągnąć w ciągu tego roku? A później skupić się na perspektywie krótkoterminowej i tym, co jest do wykonania w danym miesiącu, tygodniu i dniu (sztuce wyznaczania celów poświęciłam inny post).

Tworzenie listy zadań — podstawowe symbole:

•   zadanie do wykonania

x   zadanie wykonane

>   zadanie przeniesione na później

•  -zadanie anulowane 

Ο   wydarzenie

Δ   spotkanie

−   notatki, luźne myśli

Zadania, które zapisujesz na dany dzień, powinny być proste i możliwe do wykonania za jednym razem (nie powinny zajmować więcej niż 1–2 godziny). Jeśli jest to coś większego, rozbij to na kilka mniejszych czynności. Musisz dokładnie wiedzieć, co po kolei należy zrobić, jakie czynności wykonać, aby ukończyć dane zadanie. Możesz też przypisać zadaniom priorytety — najpierw zabierz się za rzeczy najważniejsze, potem dopiero za mniej ważne. Planuj maksymalnie 3 zadania o wysokim priorytecie na dzień. Więcej i tak nie zrobisz ;). Opisując zadania, postaraj się używać aktywnych czasowników np. napisać, zadzwonić, posprzątać, przygotować. W ten sposób łatwo będzie Ci zakreślać kolejne punkty na Twojej liście. To daje dużo satysfakcji :)

A post shared by @marjo.bujo on

Tworzenie kolekcji

Oprócz planów miesiąca i tygodnia, wiele osób prowadzi tzw. kolekcje, czyli listy pomysłów i inspiracji. To mogą być:

  • pomysły na prezenty
  • listy zakupów
  • książki/filmy, które chcesz obejrzeć
  • miejsca, które chcesz zwiedzić
  • pomysły na spędzanie czasu wolnego
  • pomysły na zarobienie dodatkowych pieniędzy
  • rytuały dbania o siebie
  • ulubione cytaty
  • planowane wydatki
  • potrawy, których chcesz spróbować
  • pomysły na randki (ze swoją drugą połówką, albo ze samym sobą)
  • ja obecnie kontra wizja siebie za 10 lat
  • rzeczy, które chcesz zrobić przed 30tką, 50tką, 70tką…
  • pomysły na nowe artykuły do napisania
  • pomysły na rysunki
  • lista usłyszanych komplementów

Monitorowanie nawyków

Żeby wyrobić sobie nawyk potrzeba około miesiąca codziennej praktyki. Jak w tym może pomóc notes? Możesz na przykład rysować kwadraty (symbolizujące ile razy chcesz daną czynność wykonać w miesiącu) i zamalowywać je za każdym razem, gdy uda Ci się np. pójść na spacer, przespać 8 godzin, powstrzymać się od jedzenia cukru czy poćwiczyć grę na instrumencie. W ten sposób widzisz i kontrolujesz to, ile razy udało Ci się coś zrobić, czy też było więcej takich dni, w których sobie odpuściłeś… Podobny schemat można zastosować do oszczędzania czy wypijania odpowiedniej ilości wody. Przyjmujesz wtedy, że jeden kwadrat to wypita szklanka wody lub odłożone 100 zł. Taki wizualny, namacalny dowód stanowi dla wielu osób dodatkową motywacją i pozwala monitorować postępy. 

A post shared by bujo.NoRu (@bujo.noru) on

W internecie — na Instagramie czy Pintereście można znaleźć dużo przykładów pięknie prowadzonych bullet journali, często z artystycznymi, własnoręcznie wykonanymi ilustracjami. Nie masz zdolności plastycznych? Nie masz czasu na upiększanie swojego notesu? Nic nie szkodzi. Twój notes będzie wyglądał tak, jak tylko chcesz. Może być utrzymany w minimalistycznej czerni i bieli. Uważam, że użyteczność jest tym przypadku ważniejsza niż forma. Mój notes jest prosty, jest w nim dużo poprawek, skreśleń, nie ma zbyt wielu ozdób… ale prawie się z nim nie rozstaje! Są tam wszystkie moje pomysły i ważne terminy, np. rozmów z klientami. U mnie ta metoda sprawdziła się. Czy pomoże Tobie lepiej się zorganizować? Nie dowiesz się, jak nie spróbujesz :)

Pobierz darmowy pdf z arkuszami do wyznaczania celów na 2018.

* wymagane
darmowy pdf do pobrania coaching